Thursday 5 January 2012

ciri-ciri ikan laga

ikan lagam, gambar ikan laga, ada apa dengan ikan laga, mitos ikan laga,
Nama saintifik ikan laga.
Ikan ini disebut dalan bahasa latinnya adalah Betta splendens, termasuk dalam famili Anabantidae (Labirynth Fisher). Nama ikan laga, kerana ikan ini kalau ditemukan dalam 1vs1, ikan ini akan bergaduh sesama sendiri. Kesian aku tengok ikan ini kalau digaduhkan macam ayam laga, jangan dibuat macam itu lah ya.
Mitos/Lagenda ikan laga di Negara Siam.
Betta Fish adalah dikatakan telah dapat nama dari satu suku-sakat purba pahlawan-pahlawan Asia memanggil “Bettah.” Ikan ini telah diberikan nama betta dari pahlawan-pahlawan kerana kira-kira 150 tahun lepas rakyat menikmati menyertai dalam satu sukan terkenal yang menceburi pergaduhan dua daripada ikan pahlawan ini. (Malah, sukan sungguh popular yang ia telah diatur dan disukai oleh Raja Siam!).
Satu perkara yang menarik tentang pergaduhan ikan ini adalah, tidak  sama seperti ayam jantan atau pergaduhan anjing di barat sana, pada pertandingan-pertandingan ikan pelaga Siam, pertandingan sebenar adalah lebih mengukur keberanian ikan itu, daripada satu pergaduhan melihat berapa luka yang teruk oleh ikan itu atau sehingga mati salah satu ikan itu. Penonton-penonton bertaruh pada berapa lama satu ikan tertentu akan memperjuangkan , dan yang satu akan melepaskan pertama.
(Malah, kebanyakan ikan hanya akan digunakan untuk sekali atau dua  kalau mati sekali jerla , dan kemudian akan dibela atau dibuang begitu sahaja untuk persenyawaan. ) Kalau mati, beli yang baru. Sehingga hari ini, sukan itu masih ada di negara siam. Malaysia pun ada, tapi pandai-pandailah tanggung ya.
Info ikan laga:
Nama saintifik: Betta Splendens
Nama lain: Betta
Pengkelasan/Keluarga: Belontiidae
Boleh didapati : Cambodia, Thailand
Saiz Dewasa: 3 inches (7 cm)
Kehidupan sosial: Jantan sama jantan jangan diletakkan dalam satu balang, nanti gaduh!
Jangka hayat: 2-3 tahun
Diet/Pemakanan: Emping, keropok ikan (bulat2), serangga, alga.
Cara menetas/pembiakan: Buih-buih seperti buih sabun jumlah yang banyak (seperti telur katak)
Tahap untuk membela: Sangat mudah dijaga. Tidak perlu letak oksigen macam ikan kelisa, dan ikan emas yang sangat manja.
pH yang sesuai: 6.8 – 7.4
Suhu: 75-86 F bersamaan (24-30 C)
Ikan ini juga dibuat untuk perhiasan dalam akarium yang orang cina kebanyakkanya percaya dengan “ong” atau fengshui.  Negarakita, Malaysia juga banyak ikan laga ini dikomersialkan di pasaran tempatan dan juga pasaran luar negara.

No comments:

Post a Comment